fredag 20 januari 2012

Lite av det vi pysslar med på skolan.


Kvalitetsstyrning:
Introduktion
Verktyg
FMEA
Duglighet
Processtyrning
ISO-9000

Produktionsekonomi:

Introduktion
Affärsredovisning
Budgetering
Produktkalkylering
Investeringskalkylering
Motiv-mål-nyckeltal
Produktionsberedning
Metodutveckling
Arbetsmätning
Organisation
Arbetsmiljö
Lokalplanläggning-automation-underhållsteknik
Lönesystem

Montering:

Verktygslära
Gängor och gängsystem
Mätteknik
Demontering-dokumentation-Montering av "parker ventilblock"
Monteringsanvisningar
Ritningsläsning

Svetsmetoder (Praktiskt)
Svarvning (Praktiskt)
Bänkarbete/plåtbearbetning (Praktiskt)


Övrigt:

Ledarskap
Grupputveckling
Elsäkerhet
HLR


Jo...en del har man ju pysslat med lite förut, en del mer än annat kanske, men även mycket som man inte pysslat med alls naturligtvis...en jäddrans massa om man ska vara ärlig.
Är klar med allt detta, fick frågan om det är nåt annat jag vill lära mig....va fan svarar man på det?
Finns hur mycket som helst som jag vill lära mig...men inte inom industrin....undrar om man kan få en kurs i hjärnkirurgi? ;)

Önskar er alla en härlig fortsättning på dagen....see ya :)

7 kommentarer:

Snejky sa...

Ojoj, det var inte illa...
Så klart att man vill alltid lära sig nytt. Men tyvärr så är det nog begränsat...
Önskar Dig & Frugan en toppenhelg..
Kramen

Per-Anders sa...

Lär dig alla de orden utantill och du kan få jobb som chef. Det där är sådana ord som chefer gillar att använda.

Christer Dyrwoold sa...

Jag har gått i Lernia och läste engelska.

Lennart sa...

Själv ska jag gå en kurs i tvättstugan i morgon. 1 Öppna luckan 2 Släng in klädtrasorna 3 Tvättmedel osv. Trevlig helg.

BP sa...

Alltså ärligt talat så säger jag: zzzhhhhhhhhhhh
Men med tanke på var jag jobbar så borde jag säga hallelujah eller kanske hellelujah.

lizaloop sa...

Låter spännande!!

Guldkryckan sa...

Snejky: Jo...men vi har ju bara skummat igenom det, vi blir inga experter på det...!
Kramis :)

Pen-Anders: Oh ja...att kunna fina ord är på väg att ge resultatt redan, sen att jag är samma människa som innan jag började läsa detta är ju en annan femma..knepigt detta.

Christer: Ja..de har en massa utbildningar de där..häv ä nise däy ;)

Lennart: Haha...ja jävvlar...ha en fin helg på dig :)

BP: hehe...jo...ett sömnpiller det där vissa av modulerna.

Lizaloop: Spännande vet jag inte...men en del intressanta saker även om det kan vara lite småtrist...de praktiska övningarna är roligast..de teoretiska prylarna är intressanta om man har rätt lärare :)