tisdag 15 januari 2013

Facket?

Nån av er som haft med fackföreningar att göra?
För de som inte har det kan jag härmed meddela att sådana är dåliga på att besvara e-mail...två gånger har jag skickat till en facklig organisation med lite frågor utan att få ett svar...tror nästan att jag skiter i att gå med. :(
Egentligen är det meningslöst för mig att gå med..på nåt sätt tycks de ha spelat ut sin roll på nåt vis....fast vad vet jag?.

Men i min familj har det alltid varit tradition att vara med i en fackförening.
Hur som helst...morfar skulle börja snurra i sin grav om jag inte var med i facket..så är det ju..så...jag kanske ska ge dem en chans iallafall?

Hur som helst, det blir väl som det blir..vi får se...ja...äh...vi kör väl en låt med John Lennon istället...det blir som det blir som sagt.





På återseende.

16 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Jo. Fack är jag med i. Bytte för ett år sedan. Jag tänkte att de jag var medlem hos nog var ovanligt dåliga på att ta hand om "de sina". Blev det bättre? *trummvirvel* ... Nej! Det blev ju inte det. Kanske har de gjort sitt goda. En gång. Då - det var bättre förr. Men som du skriver: det har ju varit tradition.
Lite velig blir man ju. Och lite feg är man ju (läs: Jag, Eva) - för om man inte är med så händer väl något så att man kan gå där och önska att man inte gått ur!
Nej, tar o lyssnar på låten en gång till och låter det bli som det blir , som sagt!

BP sa...

Working Class Hero är en av mina favon!
Min pappa var också "fackpamp", vilket avskräckte mig att gå med i facket - "Miss tvärtemot" om man säger så. Gick först bara med i A-kassan (logiskt). Men när Unionen som då hette SIF processade åt makens räkning och vann, så gick jag med "på riktigt".
Det var mycket pengar det gällde i makens fall, å de gjorde ett fantastiskt jobb.
Sedan är det ju 454 kronor varje månad som ryker, men jag tycker nog att det är värt det.
Å på mitt nuvarande jobb är Unionen faktiskt riktigt bra... å jag som vanligt oengagerad. Löneförhandlar själv!

Ateljé Slätte sa...

Jag behövde fackets hjälp en gång i ettvallvarligt fall. Varpå SEB de gömde svansen ubder anden och hjälpte företaget trots att jag hade rätt!!!!
Finns nog bättre urval av rörelser idag och då är det ju värt det.
Lycka till i ditt grubbel. Gör som föregående. Lyssnar en gång till innan jag somnar. Suss gott :)
www.bibsan.se

Snejky sa...

Har varit med i facket förr...Men inte längre...
En verkligen härlig låt...Tack för att du delar..
Kramar om Er....

Guldkryckan sa...

Jo..drog iväg en ansökan idag om medlemskap..morfar kan vila i frid...bra gubbe var det..en av de bästa..!!!
Ha så fint allihopa.

Mia sa...

Passande låt till "temat" :-)
Jag är med i facket och jag har haft stor nytta av det en del gånger, måste jag säga...Prova ringa dom istället, tips från coachen, lycka till! Kram på're!

Cina sa...

Jo,jag har också haft lite tankar angående facket.Känns ibland som om jag kastar pengarna i sjön.Men samtidigt så vågar jag bara inte gå ur.Lite grundtrygghet kanske?

Camilla sa...

Jag är med i facket bara för att.
Någon hjälp har vi aldrig fått av dom. Men en vacker dag kanske....vem vet ;)
Kram!

Livet sa...

min största löneförhöjning var när jag lämnade facket

Ninni sa...

Jag har alltid varit med i facket, men idag vore det kanske smartare att bara vara med i A-kassan.
Jisses vad pengar jag kunde ha sparat varje månad =)

Ha det gôtt, kram

Susanne sa...

Jag är med i Unionen mycket pga inkomstförsäkringen, precis som BP löneförhandlar jag själv.

Per-Anders sa...

Klart man ska vara med i facket. Själva grejen med facket är ju att många tillsammans är starkare än den som är ensam. Det är fackets och arbetarrörelsens förtjänst att vi har lagar och avtal om semester, lön, arbetsmiljö mm. Om de flesta skulle välja att inte vara med i facket finns risken att vi förlorar det våra förfäder har kämpat för. Om man lyssnar på texten till Working class hero så förstår man vad det hela handlar om...

Anonym sa...

ja man kanske inte ska dra alla över en kam har haft mycket stor hjälp av facket vid ett flertal tillfällen. nu senast när det gällde min omplacering...

Guldkryckan sa...

Jo..har allt haft hjälp av dem en gång i tiden när det begav sig inom industrin.
Fast när man varit utanför den ordinarie arbetsmarknaden många år så har man ju stått där vid sidan om på nåt vis...!
Men så kan det vara...!

annika sa...

Själv är jag arbetsplatsombud på mitt jobb och tror att vi kommer att behöva gå ihop mer och mer framöver. Arbetsgivaren är den som tjänar mest på en splittrad yrkeskår!

Gubben sa...

Behövs facket ?
Visst kan man tycka att det bara består av män/kvinnor i den aktiva delen som endast skrubbar sin och sina kollegors ryggar.
Fast om vi tycker att facken är en pampvälden vad är då kommun och landsting?
Behövs facken? Svar ja!
Tillsamans kan man mer än ensam.
Behövs landstingpolitiker?
Tänk över den frågan ännu en gång!