söndag 10 februari 2013

En liten konstnär inom mig?

2006 påbörjade jag ju en ny hobby, måleriet.
I två år höll jag på med detta innan det plötsligt tog stopp inom mig.
Fast egentligen var det inget stopp, bara ett uppehåll.
Det var så många andra saker i mitt liv som påbörjades just 2007-2008, föreningslivet bland mycket annat.
Så på nåt vis kände jag att tiden inte fanns längre...men nån gång så kommer jag nog att ta mig den tiden på nytt.

Resultatet då från de åren?

Det blev ganska många dukar som staplades på hög fulla av torkad oljefärg, många som jag idag kan måla över till nåt annat, men också en del jag än idag tycker tilltalar mig inombords.
I början målade jag mycket stormpiskade hav och fyrar som stod där, har 4-5 kvar i min ägo utöver de jag gett bort i present till noga utvalda personer i min bekantskapskrets.

Har fotat en del i dagarna efter önskemål från BP (För övrigt en av favoriterna av bloggar jag läser) Här kommer några alster då:


Jo..blixten på kameran kanske är lite "overkill"...men det får väl gå.


Lite mindre hav där, skum fyr är det också...men det gör väl inget antar jag.

Lite annat då:




Tydligen ska man ju göra nån slags tolkning av det man målar enligt de skolade konstnärerna..och visst..har gjort det jag med på en del, fast en del av alla alster bara "är"..de tilltalar nåt inom mig ändå.
Men tolkningar där då..det är upp till var och en att tolka på sitt sätt..det är det som är det fina i den beryktade kråksången när det gäller målningar som dessa.


Hur som helst, jag gillar att skapa någonting, som så många andra, en del renoverar hus, en del gräver i trädgården och planterar växter och grönsaker, en del fixar med sina bilar, då jag inte har något av det att tillgå så får det bli lite kluddande istället.

Får väl ta nån dag här och påbörja nåt igen..får se vad det blir.

Ha de gott allihop.

17 kommentarer:

Mia sa...

Jag har målat några få tavlor, en enda är jag nöjd med... :-)

Den översta och nedersta av de du visar tycker jag väldigt mycket om. Den översta är helt suverän... om du frågar mig!

Fortsätt måla!

Guldkryckan sa...

Mia: Tack :)

Monica sa...

Den gåvan har inte jag tyvärr,kan knappast rita en streckgubbe.Fina färger du använder dej av och som den Göteborgare ? du är så blir det lite motiv med hav och dylikt.Fina tavlor i alla fall....fortsätt du att måla.
Ha det gott!
Monica

BP sa...

WOW! Här blir jag faktiskt impad! Så himla kul att du presenterar några av dina alster å ännu roligare att du "gör som jag säger";-) Å ger mig en länk också, som jag tackar och bugar för:-)
Jag tycker man ska undvika att namnge sina alster av den enkla anledningen att man tar bort betraktarens fantasi direkt. För betraktaren kanske inte ser ett stormigt hav till exempel utan nå't helt annat.
Dessutom tycker jag att du har en väldigt varierad stil, vilket man sällan ser hos "riktiga" konstnärer.
Jag gillar den dramatiska ettan och så den sista bilden.
Här kommer en länk till en av mina favo konstnärer som också behärskar olika stilar. Därmed inte sagt att jag gillar alla hennes tavlor. Ska bli skoj att höra vad du tycker om henne:

http://www.lehvonen.se/Matildas_Hemsida/Valkommen.html
Åsså en klänk till min (icke uppdaterade konstsida. De höll jag på med mellan 1997 och 2009...

http://www.computerart.tk/

Ska vara kul att höra vad du tycker här också.

BP sa...

BP igen. Ursäkta alla stavfel i föregående kommentar. Skriver alldeles för fort å är för lat för att korrläsa.

Bibbi sa...

Vad kul!!!! Så glad jag blir när jag ser dina verk :)

Snacka om talang!!! Klart du kommer ta upp det igen när det blir dags.

Ha en fin ledig kväll innan jobb i morgon på sportlovet!

Kram

Gubben sa...

Så man känner en Rembrant:)!
Tjusiga tavlor tycker jag.
Har sålt tavlor en gång i tiden till konstklubbar, det var ett roligt jobb fast mycket farande runt om i landet.

Per-Anders sa...

Riktigt fina tavlor! Jag tycker du borde börja måla igen. Du har helt klart talang!

Ateljé Slätte sa...

Tassar runt och lämnar sömnpulver :)
Suss gott i täppan!
Kram Bibbi

Guldkryckan sa...

Tack allihopa :)

Jo..letar just nu efter en låda här där alla färger ligger, har hittat en annan låda med andra sorters färg..olja alltihopa..men den största lådan verkar vara på rymmen...fast frugan säger att hon såg den förra veckan nånstans..den stora frågan är var..haha!

Än en gång..tack allihopa :)

BP sa...

Svar:
Hoppas du inte blir sur på mig nu, men om jag skulle välja mellan dina och Winco Solomone så skulle jag välja dina tavlor. För mycket Vedic Art över hans målningar tycker jag. Men som tur är så har vi alla olika smak, vilket är tur det, för det finns nå't för alla!

Varför jag slutade med att plocka sönder datorer och göra konst av "inälvorna". Svaret är enkelt. De nya datorer innerhåller inget spännande i konstväg kan jag säga. Men jag har ett lager kvar av gamla grejer ifall att jag blir sugen igen. Åsså ville jag kombinera datordelar med betong. Gick en betongkurs och insåg snart att jag ine hade talang för det materialet alls.
Så just nu är jag "pending" - men jag har några idéer. Måla ska jag däremot inte sätta igång med - kan inte rita ett rakt streck... men jag kanske ändrar mig;-)

Camilla sa...

Jättefina tavlor!
Målar du inte idag?
Kram!

Ninni sa...

Gillar den nedersta mest..jättefin. Det är kul att måla!

Ja du jag hade en görfin blogg förut, jag kunde byta bakgrunder själv och fixa och trixa.

Men helg plötsligt hände nåt och allt försvann..ooops!

Ha ren son som är duktig på photoshop och Html..ska be han om hjälp.

Ha det, kram

Eva Trillian sa...

Innerst inne i mig bor en liten förvånad människa som gläds och imponeras av alla som kan skapa målningar. Många tavlor gör mig nyfiken på "hut tänkte hen här", andra, som jag inte alls förstår mig på eller tycker är fina, går jag förbi, liksom "lyfter på hatten för", medan andra "säger något!
Bra att du bara tar en paus :) Gillar hur du använder färg som inte "skäms för sig"!
Heja BP som lockade fram det här inlägget ;)

Guldkryckan sa...

Tack allihop :)

Anonym sa...

ja måla är nog inte min grej skulle säkert bli skräckalster o måste sen gömams för att inte skrämma barn eller djur :)

Guldkryckan sa...

Kenneth: Skicka det till mig då så har vi en utställning på skolan ;)