söndag 23 augusti 2015

Då är vi igång igen.

Jo...ungarna är tillbaka på skolan...en del har bytt till annan skola...andra har tillkommit..."ensamkommande barn"...familjer som ankommit till vårat fosterland vars barn nu kommer till oss för att påbörja sitt nya liv i vårt avlånga land...andra elever kommer från andra skolor...jo...man får byta lite hur man vill i dessa tider, det kallas "Det fria skolvalet" har jag för mig.

Och mitt i allt detta återfinns "Lilla Guldkryckan" som denna veckan har svettats en hel del....jo...den svenska sommaren slog till med full kraft denna veckan...hujeda mej va varmt det var...har tvingats gå i shorts till och med varvid mina kritvita ben lyser upp hela skolan likt en hel skogsbrand...vackert men ack så bländande för övriga medmänniskor.


Hittade denna vid den inofficiella rökrutan...felparkering minst sagt...men den var borta vid nästa intagande av nicotin så jag antar att den "tillhör" nån elev...fast just det där med "tillhör" kan allt som oftast i området vara lite hur som helst. ;)

Solen skiner idag med...frugan tvättar...själv städade jag i Torsdags...frugan är alltså tillbaka från sin dotter och barnbarn som hon besökte i veckan här...allt är således som vanligt.

Livet är gott.

Ha de bra :)



13 kommentarer:

znogge sa...

Jo numera kan man byta hejvilt men annat var det på min tid! Då var det bara att gilla eller ogilla läget...

Trevlig söndag!

BP sa...

Ja, det var ju fantasstiskt fint väder som ju borde ha kommit innan skolstarten. Otur där för både dig och eleverna.

Undrar hur det går för alla ensamkommande barn som inte kan ett ord svenska och troligen inte mycket engelska heller. Hoppas verkligen att de kan integreras och slå in "rätt" bana och inte fel.

Solen skiner här även idag och jag bara njuter. Mina kritvita ben har vid det här laget fått en beige nuans om man säger så.

Ha en toppen söndag nu och en bra start på nästa vecka.

PS. Kolla den här länken, den har världens bästa inlägg om läraryrket:
http://marinasbay.blogspot.se/ DS.

Semester & Mat sa...

Skönt att allt är som vanligt hos dig, att det inte är några större konstigheter eller så.
Ja jag har också tänkt om hur lätt det nu är att byta skola, nu finns det ju inte bara kommunala utan en hög friskolor också till skillnad från min tid...

Ha det fint!

Kolonilotta sa...

Jag smörjde in mina ben med brun utan sol i panik när värmen kom och jag var tvungen att klä av mig! :)
Så jag förstår precis vad du menar.
Det måste vara jätte läskigt att komma till ett nytt land, nytt språk, ny skola och allt vad det innebär.
Fy så synd det är om dom barnen som tvingas till ett nytt liv av olika anledningar där den största är flykt!
Ha en fortsatt fin kväll! :)
Susanne

Susjos sa...

Tänk att det är skolstart mitt under semestern..då sommaren kom! Eller ja, det är ju jag som har en sån sen semester...i år...nästa år är det tidig semester som gäller...

Hoppas alla barn får den skolstart de behöver!! Ha en bra vecka, jag fortsätter min semester lite till....:-)

Anonym sa...

Du går till jobbet i shorts? Vad jobbar du med?

Ruth i Virginia

Eva Trillian sa...

"Lilla Guldkryckan" som lyser upp sina medmänniskors omgivning med humor OCH bara ben :) *HighFive*

Guldkryckan sa...

Hej ruth.
Jag är elevassistent.

Guldkryckan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Guldkryckan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Krönikören sa...

Är det verkligen tillåtet? Att blända sina kollegor och elever med sin bara uppenbarelse? ;)

Jag kommer för alltid att tänka på den strypta (?) ekorren när jag läser din blogg. Måste försöka tänka bort det.

Anonym sa...

Mitt gammalmodiga jag säjer, att om man
är en vuxen, som jobbar med ungdomar, bör
man visa respekt för jobbet och klä sej därefter -
oberoende av hur mycket man "lyser upp" omgivningen. :)

Ruth i Virginia

kalebass sa...

Det fria valet innebär ofta att finns inte det man vill ha på nära håll, så står det en fritt att söka sig längre bort... lååångt bort.