måndag 6 mars 2017

Livet på en pinne...

eller som här, på femte våningen en Måndag med snöhelvetet utanför fönstret återigen efter att norrmännen skickat hit det, som om det inte räckte med att de vann Vasaloppet.
Det var dessutom de som jagade Gustav Vasa när det begav sig en gång i tiden vilket resulterade i detta Vasalopp varje år....enbart det borde ju räcka för att exkludera dem från detta lopp. ;)

Såg ni loppet?

Jodå...jag låg på soffan med en förkylning och feber...minst 37.2 grader...och tvingades utstå detta lidande då frugan annekterat både fjärrkontroll och soffan.
Så fick det bli...och som grädde på moset kollade jag fem-milen också...så infernaliskt tråkigt att klockorna stannade.
Men där vann ingen Norrman iallafall....alltid något.

Nä..har inget emot norrmännen på skidor...de har något som andra inte har verkar det som...undrar vad?
Den som kommer på det blir nog tilldelad ett nobelpris...eller nåt.

Har ju lite norskt blod i släkten...ingift person för många år sedan...bortgången nu några år...de va en bra gubbe det...han åkte inte skidor iofs men han var en fena på mycket annat.
Det är underligt...men vissa människor sätter ett avtryck mer än andra och man minns dem med värme.

Funderar på en bussresa till Norge i sommar....det är fint där faktiskt även om jag aldrig sett det på plats...kanske vore på sin plats nu med en liten resa dit...efter Spanien då förstås.
Påminn mig gärna när det närmar sig, jag är en lat fan som gärna glömmer bort saker som är ansträngande ;)

Har inget med inlägget att göra....men nog så viktigt budskap i dessa tider.

Ha de bra.




6 kommentarer:

znogge sa...

Kloka ord att ha i åtanke för barn är barn och idrotten ska vara som en lek. Det glömmer på tok för många bort...

Hoppas att den hemska förkylningen snart är bättre ;-)

BP sa...

Gillar anslagstavlan skarpt! Tragiskt att den behövs, men den gör ju det. Har ett och hört många föräldrar som borde sig hålla sig långt borta från fotbollsplaner...

Så du är också sjuk, precis som så många andra. Med andra ord så behöver du inte känna dig ensam, vilket ju borde vara en (klen) tröst;-)

Såg varken Vasaloppet ett femmilen. Längdskidor tycker jag är så otroligt tråkigt. Alpin skidåkning är mycket roligare tycker jag.

Om jag skulle få välja mellan en bussresa till Norge och en charterresa till Spanien så är valet mycket enkelt - Spanien. Däremot finns det båtkryssningar längst Norges fjordar. Har sett bilder på en blogg och jag måste säga att jag blev oerhört impad över hur vackert det var. All inclusive på båten ingår:-)

Hoppas du har haft en bra måndag och att förkylningen har gett med sig.

Hemliga Helga sa...

Jag är noll sportintresserad, så inget kollade av vasaloppet för min del.
Men Norge kan jag hålla med om att är fint och vill gärna besöka landet.

Ha det fint!

nalta norrland sa...

Förlåt, men...

Det första Vasaloppet genomfördes redan 1521 av Gustav Eriksson.
Under sin flykt undan den danske kungen stannade han upp i Sälen
och återvände till Mora för att leda upproret mot ockupationsmakten. Gustav Eriksson enade så småningom riket och blev Sveriges första kung, mer känd under namnet Gustav Vasa.
Sälen är med andra ord inte enbart startplats för världens största motionslopp, utan också startpunkten för hela vårt lands historia.

Vet inte var Du fick norrmännen från?

Yes jag är duktig på att googla ;-)

badtant.bloggo.nu sa...

Norge är ett fantastiskt vackert land. Bra och kloka ord där om barnidrott. Det blev inget Vasa lopp här varken i spåret eller i soffan. Hoppas att du mår lite bättre nu. Annars så krya på dig. Kramelikram

Eva Trillian sa...

Gillar verkligen det jag läser i bilden och konstaterar att den affischen borde finnas överallt där sportklubbar tränar barn!
Hoppas du mår mycket bättre nu :)
Sälj upptäckten om hur tid stannar!! Tänk vad vi kan göra med det ;)